A LA XARXA

PÀGINA AL FACEBOOK DE “L’ÀGUILA NEGRA”

Quan es publica “L’àguila negra“ obro una pàgina al Facebook.

PÀGINA AL FACEBOOK DE “CAFÈ BARCELONA”

Quan es publica “Cafè Barcelona” obro una pàgina al Facebook.

PÀGINA AL FACEBOOK DE “CARRETERA SECUNDÀRIA”

Quan es publica “Carretera secundària” obro una pàgina al Facebook.

CRONOGRAMA DEL PROCÉS: CATALUNYA, NOU ESTAT D’EUROPA

Projecte creat amb Tiki-Toki. Cronologia des de 2005 fins a…

Es presenta en un apunt del blog personal. Se’n fan ressò els mitjans de comunicació: Vilaweb i El Periódico.

BLOG DE “L’HOME D’ORIGAMI”

Quan es publica “L’home d’origami” enceto un blog que ofereix uns quants “extres” a la lectura de la novel·la i explica amb transparència l’etapa de promoció. Les accions a la xarxa inclouen la proposta d’un vídeo que suscita reaccions oposades.

INTERVIEWING THE WORLD

L’elaboració amb Storify d’unes quantes peces informatives va provocar molta curiositat per conèixer més bé les capacitats d’aquests recursos basats en l’agregació. Així va néixer l’experiment de reconstrucció d’una cançó.

L’interès que va despertar em va animar a ampliar l’experiment per detectar mostres que confirmessin fins a quin punt la conversa a les xarxes és global i transparent.

D’aquesta manera va néixer “Interviewing the world“. S’explica en aquest apunt de maig de 2011.

Al blog de Storify es van fer ressò d’aquesta feina. Es va comentar en un altre apunt.

CERDO CON TWITTER

La pretensió era crear un personatge de ficció al Twitter. Es diu Cerdo con Twitter. L’objectiu era confirmar que viuria en un cert anonimat i convertir-lo en un fantasma digital, en una “vida eterna sense vida”.

Potser, com tots els fantasmes, de tant en tant es faci notar.

S’explica més bé en aquest apunt.

#PRIMERSVERSOS

Una setmana amb tuits programats sota l’etiqueta #primersversos. Un apunt ho explicava just abans de començar i un altre apunt compartia les conclusions.

UN ACUDIT DE 1937 A LES PORTADES DELS MITJANS

Un tuit sobre un acudit de 1937 on s’hi llegia la mateixa frase pronunciada pel ministre espanyol d’Educació sobre la seva voluntat d’espanyolitzar els alumnes catalans (10 d’octubre de 2012) aconsegueix força ressò a la xarxa fins al punt que els mitjans de comunicació decideixen parlar-ne. L’acudit apareix a la majoria de diaris digitals de Catalunya i tots citen la font.

ÍNDEX DE QUALITAT DELS MITJANS INFORMATIUS DIGITALS

Es va presentar en un apunt de 30 d’abril de 2011. Es troba en fase d’esborrany i no hi ha cap previsió concreta per superar aquest estadi.

Per ara consisteix en el prototipus possible d’una eina que permeti avaluar la qualitat dels mitjans informatius digitals a partir de dotze valors aplegats en tres categories: qualitat de la producció, qualitat de la informació, qualitat de la digitalització.

Objectius

La pretensió és que sigui útil per a una visió ràpida, encara que els resultats només es puguin considerar com una aproximació. Vol ser eficaç per fer un cop d’ull i per això s’aparta del rigor acadèmic, no el podria assolir, i de l’ortodòxia periodística, encara basada en la lògica predigital.

L’objectiu ideal seria que els professionals del sector milloressin l’índex fins que de debò servís per comprendre més bé el panorama de la informació digital, si més no a Catalunya.

L’índex és a l’abast de tothom. També es pot difondre i modificar, amb cita de la font original i sense interessos comercials.

Debat

El 14 de setembre de 2011 vaig tenir l’oportunitat de fer-ne una primera presentació pública en una de les sessions del Campus Gutenberg. Es va donar a conèixer al costat d’una aportació acadèmica molt destacada sobre qualitat als mitjans digitals, que va exposar un dels seus autors, el professor Lluís Codina.

Ismael Peña-López va aportar en un comentari a l’apunt inicial aquesta primera proposta:

Cert, “la finalitat no és el diagnòstic”, tot i que segurament ajudarien un parell de diagnòstics per a veure la robustesa del giny.

Potser per a no “fer més amics” dels necessaris, si no un diagnòstic amb noms i cognoms el que sí es podria fer és construir uns perfils fruit de l’anàlisi d’alguns mitjans… diguem-ne… hipotètics.

I posar-los noms (dinosaure anquil·losat, savi desconnectat, ciberionqui amb peus de fang, etc.).

I pensar en com es pot transitar d’un perfil a un altre millorant els punts febles.

El 15 de novembre de 2011 vaig presentar la proposta en el marc d’una trobada a Barcelona que convocava Knowledge Federation. Es va fer servir una versió en anglès que encara és un esborrany en fase de correcció. Les persones que hi eren van mostrar el seu interès per aquesta eina. M’he compromès a millorar la traducció de cara a fer circular l’esborrany en altres països.